Total Pageviews

Tuesday, February 9, 2010

fyp ku

biase ar kalo dh jarng menulis mmng xde idea nak tulih pape, sket2 nak post quote dr sesape..xpon kut2 kalo blog dah berhabuk gile babeng letakkla lirik lagu se..hehe..idea lame..masalhnye aq pon wat..cukup mengatakan kite masih hidup dan ingin berberblog..haha

semlm member aq ckp ko tulis la sket pasal engineering, aq bals lik, xkn dlm blog pon nak tulis engin kan..blog ni pade aqla nak santai2 je pon..nak tulis pape dlm kepale, nak cite pape ke..tapi bg aq gak bukan yang personal sangt..nak personal ke..marah2 orng ke bek tulis dlm diari..hoho...so xpe ar, kire aq makn gak idea tu, so aq nak cite pasal kekusutan fyp aq ek..hehe..

aq dak mechi..major kat material atau bahan2 la..tapi final year projek aq automotive..lebey tepat lagi dlm control..dhla aq intern dulu wat maintenance compressor..more to energy kut..kire sume xde kaitan la..hahaha..naya jek..tapi xpe..aq ase bleh wat, so here i am dah wat fyp 2 pon..ok jek la fyp 1 dulu..bukan wat pe pon..sket2 research..tah present hape pon aq x sure aritu..yang penting sv aq paham, examiner angguk kepale..ok la

sv aq orng seberang, AP Dr Insiyur Setyamartana Parman..bek orngnye..aq kekadang seminggu pegi 2,3 kali jumpe die..sket2 x reti nak tnye die..haha, nak wat cane dah die terer ngan willing to help..gunekan dengan sebaiknyela..ye dak, erm tajuk fyp aq dlm bahse omputihnye adalh "design of active suspension using robust PID controller'..susepension aq ase sume tau kan, bg yang xtau..bile kite ckp pasal suspension ni actually die merangkumi both spring and damper at he same time, so itulah suspension....PID controller ni plak act antara yang pling basic dlm jenis controller..sebb slen PID, ade gak gune fuzzy logic, neural netwok ngan bnyak lgi..PID act stands for proportional, integral and derivative..di mane kite kne set kan value PID ni bape untuk dptkan desired value..hoho

kalo nak cite pasal suspension aq ase ramai tau..ade bnyak jenis suspension..kalo cm kete proton biasenyee gune multilink..leh rujuk kat tenet tapi aq x fokus pade jenis suspension sebenonye..just the general one la..since aq wat active suspension..mksd active tu act cm otak suspension tu sendri..bese kalo passive suspension, die ade had limit yng dtetapkan oleh designer, spring yang lembut mmng sedap la kan nak berayun tapi kalo kuat ngan berayun len jadinye..so tula rough idea mksd had tu..kalo active lak sume kne kawal dak controller, jadinye kontroller akan set bape lembut spring bleh pegi based on given road condition. kalo rough sangat die akan set lain..kalo jaln yang lobang sket2 je laen set pointnye..lebey kuang cmtule.

masalh aq sebenonye nak pkai diagram yang mane..ataupon case study yang mane..kalo hak suspension quarter car biase aq ase agak senng nak wat..,masalhnye aq wat yang len sket..gne analysis tayar belakng ngan depan..so kene amik kire time interval between front ngan rear tire lagi..susah la..nak programming lagi kat MATLAB..matlab pon aq x pndai ngat..dah cmne nak programm..adoyai..

erm..aq ase cite pnjng pon x gune..bukan ade orng nak bace pon..haha..anyway aq ase topik ni menarik ngan mencabar kewibawaan gakla..banyak yang aq kne belajo sendri..sebb ni cm package la..include vibration analysis, mechatronics ngn software wise..cmne la nak siapkan agaknye..

siyesly..still wondering cmne aq nak leraikan kekusutan ini..

No comments:

Post a Comment